Ost-ra-var-ové ohlasy z Divadelních novin | Články

Ost-ra-var-ové ohlasy z Divadelních novin

2.12.2013

Divadelní festival Ost-ra-var v neděli 1. prosince 2013 skončil, uzavřel ho poslední rozborový seminář. Komorní scéna Aréna se ze strany odborné veřejnosti i studentů dočkala velkých pochval a slovních ocenění. Inscenace našeho divadla vzbudily nadšení a potvrdily, že u nás jste v dobré společnosti. Ostatně můžete se přesvědčit sami v následujících odkazech z Divadelních novin:

http://www.divadelni-noviny.cz/ostravske-pikantnosti-no-1

http://www.divadelni-noviny.cz/ostravske-pikantnosti-no-22

http://www.divadelni-noviny.cz/ostravske-pikantnosti-no-32


Ost-ra-var: Ostravská transfúze hereckým divadlem

Na Ost-ra-var jsem jezdila po léta pravidelně, s chutí a očekáváním. Poté, co jsem z osobních důvodů tři ročníky vynechala, byl můj letošní návrat na tuto každoroční bilanci ostravských divadel o to zvědavější a natěšenější.
Prvním zklamáním bylo, že se na vlastní žádost festivalu nadále neúčastní Divadlo loutek.
I když se do jejich inscenací při hodnocení dost šilo, je to pro celkový obraz i samotné divadlo škoda.
Druhé rozčarování jsem pocítila z inscenací činohry Národního divadla moravskoslezského. Ano, stále jsou v ní výborní herci, například Veronika Forejtová, Anna Cónová, David Viktora, Tomáš Jirman či Vladimír Čapka. Přibyli noví, třeba Veronika Lazorčáková a Aleš Bilík, ale jakoby neměli co hrát.
Inscenace šéfa souboru Petera Gábora strádaly spornou volbou textu ( Walserův Smrtihlav), nevyloženým tématem (Anouilhovo Pozvání na zámek), těžkopádností a doslovností režie i mdlými, nebo naopak přehrávanými hereckými výkony.
Ještěže aspoň Klimszova režie hry Slož mě něžně hereckými zisky oprávnila volbu rovněž nijak excelentního textu.
Nevím, co se s činohrou NDM stalo, ale vystihují to slova titulní postavy inscenace Dezertér z Volšan Komorní scény Aréna: „Není to dobré, Mančo, není to dobré!“
Inscenace Arény mi naopak daly pocítit radost z divadla, jež dokonale „slouží“ hercům a skrze ně ovšem i tématu.
Nejprve to byli skvostní páni v Gogolových Hráčích, pak dámy v poněkud problematických Goldflamových Ženách a panenkách a jako vrcholný zážitek poté všichni v chytré čechovovské parafrázi Ludmily Ulické Ruská zavařenina.
Režiséři Ivan Krejčí a Ivan Rajmont umějí neokázalé, herecky naplněné a precizní divadlo. Díky za to.
Divadlo Petra Bezruče si hodnotit netroufám, viděla jsem jen jeho loňskou Vianovu Pěnu dní, jež mě svou hravostí (v režii Anny Petrželové) potěšilo.
V každém případě byl můj návrat do Ostravy na přehlídku životodárnou transfúzí dobrým hereckým divadlem, jaké se v Praze téměř nevidí.

Radmila Hrdinová, Právo 2.12.2013


 

Ostrava!!!