Média

Media - Lidumor aneb Má játra beze smyslu

 

Také na Moravě po odmítání Schwaba triumf

Až po odeznění vlny Wernera Schwaba (1958 - 1994) na českých jevištích - a hrály se hlavně jeho Prezidentky, na severu skvěle v Českém Těšíně (Polská scéna), o hodně míň Lidumor aneb Má játra beze smyslu - objevili druhou z nejznámějších Rakušanových her dramaturg Tomáš Vůjtek a režisér Janusz Klimsza pro ostravskou Komorní scénu Arénu.

V české premiéře ji uvedla Pařízkova Komedie v Praze, v době, kdy ji ještě takřka nezaregistrovala, nebo odmítala zaregistrovat divadelní kritika. Hlavní role Hermana Červa a jeho matky svěřil později recenzenty hýčkaný Dušan Pařízek Karlu Rodenovi a Daniele Kolářové, a byla to v roce 1999 divadelní a herecká událost doceněná až o tři roky později.

Do říše Kustorici
Po premiéře v Aréně si přesto troufám tvrdit, že skutečně domyslet Schwabovu provokaci, která ho katapultovala k titulu nejtalentovanějšího německého dramatika první poloviny devadesátých let, podařilo se teprve Klimszovi. Jako by se po sérii rozporuplného hledání starý mág z Těšína, od Bezručů a z Arény vrátil a nalezl nové ukotvení vlastní tvorby.

Schwab mu nabídl téma: velká společenská deziluze tlumočená jazykem z pomezí hoch a argotu, s podivuhodnými filozofickými úvahami popíranými vzápětí takřka kontrapunkticky obrazy oplzlé sexuality a lidového jazyka z území mezi kanálem a špeluňkami. Překladatel Tomáš Kafka přitom přesně vystihl Wernerovo lexikální a metaforické bohatství.

Proti Praze posunul Klimsza v Ostravě charakteristiky. Věrnější originálu jsou matka a syn Červovi. Schwab do nich projektoval vlastní životní zkušenosti výchovy po boku bigotní matky bez otce, z jehož existence si Werner nesl životem jen komplex syna čistého árijce, oplozovače německých dívek pro rozmnožení rasy nadlidí. Dokonalá Alena Sasínová-Polarczyk a znamenitý Petr Panzenberger povyšují výkon dvojice na úchvatný zážitek.

Rodinu Kovačičovu - Vladislav Georgiev, Petra Kocmanová a dcery Zuzana Truplová a Tereza Cisovská - obdařil režisér vyjadřováním romské komunity z balkánského Srbska. S místy zběsilou dechovkou z dílny V. Georgieva nesou jejich výstupy rysy filmového kouzelníka, bělehradského Bosňáka Emira Kustorici.

Otrava v očistci

Všemu na jevišti vládne ovšem paní Vočistcová, kterou Anna Cónová obdařuje pozůstatky myšlení nadrasy, jíž se Schwab tak otevřeně vysmíval. Však také sám umřel na otravu alkoholem. Ještě mu nebylo šestatřicet.

Lidumor končí v rozporu se všemi dramatickými konvencemi smrtí všech aktérů. Sen? Skutečnost? Nikoli, jen nádherně rozpoutaná fantazie, která Arénu po Slyšení (o Adolfu Eichmannovi) vystřeluje už velice vážně do soutěže o titul Divadlo roku 2015.

Komorní scéna Aréna Ostrava - Werner Schwab: Lidumor aneb Má játra beze smyslu. Překlad Tomáš Kafka. Režie a scéna Janusz Klimsza, dramaturgie Tomáš Vůjtek, kostýmy Marcela Lysáčková, hudba Vladislav Georgiev. Premiéra 13. června 2015.
Hodnocení 100%

 
autor: J. P. Kříž
16.06.2015
 
Ostrava!!!